Thursday 31 December 2015

sejauh mana kalian bersedia?

musim peperiksaan di kampus. menjelang tahun 2016, semua memori lama juga bakal terhapus. apa yang tinggal kenangan, pengalaman dan kematangan. yang lebih utama sejauh mana kalian bersedia mengharungi liku dan cabaran?
 
ada sesetengahnya masih berpeluk tubuh, masih terkenang perihnya usaha yang dilakukan tanpa melakukan apa-apa perubahan. selebihnya mengeluh, merungut dan menelan sarat kepahitan dengan linangan air mata. cukupkah setakat itu?
 
ya, hidup ini sarat ujian dan dugaan.
 
sebagaimana ungkap Prof. Kamil Ibrahim dalam bukunya "bersyukur saat diuji", lantaran di situ terselit pesanan dan perutusan daripada Allah ar-Rahim ar-Rahman.
 
sebuah perutusan dan pesanan agar diri makin dekat dengan-Nya. sebuah ingatan dan pedoman agar amalan yang baik dilakukan untuk meraih pahala, dan menghindar perkara buruk untuk mengelakkan dosa.
 
justeru, musim peperiksaan merupakan musim menguji. segalanya diuji. kemampuan. kematangan. kebolehan. kebijkasanaan. keimanan. ketenangan. ketaqwaan. 
 
malahan ini merupakan ujian di pentas kehidupan. bagaimana pula ujian di padang mahsyar? bersediakah kita?
 
menoleh diari 2015, membelek diari 2016, seharusnya bersiap siaga diri bangkit menghadapi hari muka dengan keutuhan, kekentalan, kekuatan, dan kedewasaan. paling utama pasakkan kesabaran yang berganda untuk meraih impi dan misi sebagaimana sukarnya menggapai bintang di langit sana.
 
moga Allah al-Raqib al-Majid al-Wajid menunjuk jalan kebenaran!

No comments:

Post a Comment