Tuesday 8 December 2015

pabila mengenang musim kampus

kuliah di kampus minggu depan masuk minggu terakhir. bermakna, sudah genap 14 minggu jumlah kuliah untuk semester ini akan berlalu pergi. maka, akan bermula pula musim mengharungi peperiksaan akhir. suatu tempoh musim yang seringkali mengerikan bagi yang tidak bersedia untuk mendepaninya. 
 
anda punya pengalaman sepanjang musim berada di kampus?
 
bagi yang pernah melaluinya, pasti memiliki sarat dengan memori.  
 
saya terkenang pengalaman tahun pertama di kampus Lembah Pantai. seorang anak yang agak cengeng kerana tidak pernah berpisah dengan keluarga kali pertama menjejak kaki di universiti, agak sebulan menangis saban hari. serba tidak kena. serba tidak selesa. sementelahan saya juga tidak selesa berkongsi segala-galanya; bilik air, kamar tidur, dan lain-lain. malahan beratur panjang kala mahu mengambil sarapan pagi, makan tengahari dan makan petang di kantin asrama merupakan situasi yang paling tidak disenangi. lantaran saya tidak pernah tinggal di asrama kala berada di sekolah menengah menyebabkan situasi baru yang harus dilalui ketika di kampus begitu menyesakkan fikiran.
 
musabab itu emak dan ayah sering melawat saya hampir dua bulan sekali. jarak jauh yang memisahkan antara Kemaman dengan Kuala Lumpur bukan penghalang. kasihan emak dan ayah. pun, kerana mereka juga terlalu risau dan rindukan "anak cengeng"nya ini maka jarak dan masa bukan masalahnya. lagipun waktu itu emak sudah pun bersara daripada perkhidmatan perguruannya. cuma ayah yang masih lagi menabur bakti di Sekolah Kebangsaan Pusat Kemaman sebagai guru besar.
 
cengeng sungguh saya.
 
kata adik bongsu saya "Kak Ngah ni anak manja", omelnya apabila saya menyatakan kerinduan kepada kampung halaman, khususnya emak yang begitu akrab dan masakannya yang enak.
 
oh, saya kala tahun pertama di Universiti Malaya. banyak yang saya belajar. saya banyak belajar tentang kehidupan. saya banyak belajar tentang kemanusiaan. saya banyak belajar tentang mengempang bauran perasaan. saya banyak belajar tentang bagaimana menggapai kejayaan yang harus merintangi sekarung cabaran. maka, pengalaman itulah yang menjadikan saya hari ini. Subhanallah. Alhamdulillah. Allahu Akhbar.
 
dari satu tangga kepada satu tangga, saya melangkah. perlahan-lahan melangkah dengan sarat dugaan dan seliratan kekangan.
 
ya, pabila mengenang musim kampus begitu membuatkan ada air mata yang mahu tumpah. segalur reja-reja dan segumpal perca-perca kenangan yang begitu membuatkan diri makin dewasa, dan makin dekat dengan-Nya.
 
kampus Lembah Pantai; sesungguhnya manis untuk dikenang, sesungguhnya di situ saya menjadi seseorang. terima kasih Tuhan ar-Rahim ar-Rahman.
 
 

No comments:

Post a Comment