Wednesday 30 December 2015

pabila tahun berganti

diari 2015 bakal ditutup. diari 2016 bakal dikuak. begitu masa pantas pergi, berganti dan tidak menoleh lagi. dengan tuntutan kerja di kampus yang tidak pernah usai, sesungguhnya perjuangan hidup begitulah, ianya tidak pernah berakhir. ya, manusia sebagai khalifah yang diamanah untuk melestari perjuangan yang dilakukan oleh ikon Islam, Rasulullah SAW yang bertubi-tubi dikekang dan diduga dalam menyebarkan dakwah, pun tetap tidak pernah mengalah.
 
ya, mudah-mudahan diri punya semangat sebagaimana nabi akhir zaman itu. sebagaimana kala menjadi tetamu di Masjidil Nabawi dan dapat melihat maqam Rasulullah SAW begitu air mata menitis, begitu rasa akrab padanya walau diri ini tidak pernah sesekali melihat raut wajahnya. 
 
aura perjuangannya tetiba meresap dan tumbuh segar dalam jiwa. musabab itu bagi yang kali pertama menjejak kaki ke kota Madinah, pasti rindu itu membara, dan keinginan untuk ke sana membuak-buak sentiasa. ya, diri begitu merindui dua kota haramain, Madinah yang tersergam Masjidil Nabawi dan Makkah, yang gah dengan Masjidil Haram. Rabb, izinkan kami menjadi tetamu-Mu lagi. rindu yang tidak terungkap dengan sebuah perkataan kala melihat sahabat-sahabat melaksanakan rukun Islam yang kelima atau mengerjakan umrah pada setiap musim.
 
pabila tahun berganti, setiap kita pasti punya perancangan yang tersendiri. pabila tahun berganti, setiap kita pasti punya harapan yang memenuhi diri.
 
ya, setiap kita punya perancangan dan harapan agar Allah makbuli. pabila tahun berganti, moga sentiasa dalam perlindungan dan kasihsayang-Nya saban hari untuk terus-terusan mendakap manisnya iman mengisi diri. 

No comments:

Post a Comment