Monday 21 December 2015

pabila kesibukan melanda

cuti sekolah sudah masuk sebulan. hanya tinggal seminggu sahaja lagi sesi persekolahan baharu akan bermula.
 
anakanda Zahra Kamila akan beralih tahun ketiga di sekolah manakala anakanda Zahra Khayra masuk tahun satu. syukur. usia anak-anak bertambah dan terserlah kematangannya jua. dan kami belum sempat untuk menikmati percutian.
 
saya?
 
sibuk memanjang. mesyuarat. pengisian KM Portal. pengisian ICRISC. pengisian markah tugasan mahasiswa. penyeliaan pelajar bacelor, master dan Ph.d. yang berjujuk menunggu pertemuan. dan pelbagai urusan yang kekedang mengusut fikiran.
 
sementelahan pula anakanda keempat diserang demam campak. Allahurabbi.
 
"Dr. Kay nampak penat dan tidak happy macam selalu", sahabat saya, Dr. Mawar menyapa di laman whatshapp group kami "kajian 3 sekawan".
 
benar. tak terungkap perkataan. hidup ibarat robot dan rengsa nubari. pun, syukur di sela-sela duga yang hadir, saya diberikan ilham untuk berkarya. maka, lahirlah beberapa buah sajak yang dapat mengubat lara. malahan tercetus juga beberapa idea untuk menghalusi dan meneliti cerpen yang lama tertangguh penulisannya.
 
pabila diri dilanda kesibukan, Allah sahaja yang Maha Tahu. pabila diri diasak dengan tekanan, Allah sahaja yang Maha Mengerti.
 
terima kasih Allah. terima kasih ya Rahim ya Rahman atas segala kurnia yang membuatkan diri lebih cekal dan tabah. 

No comments:

Post a Comment