Monday 14 December 2015

pabila Khalisha diserang demam campak

sepanjang membesarkannya anak kecil ini mudah dijaga. dia anak kecil yang tidak banyak kerenah. sementelah kala melahirkannya juga agak mudah berbanding tiga anak yang lain. anak keempat ini hanya menangis kala mahukan susu, selebihnya dia tidak banyak ragam seolah-olah memahami kesibukan ibunya dengan urusan kampus yang tidak pernah berakhir.
 
di taska, para cikgu memanggilnya "omey" yang membuatkan kami sekeluarga mahu ketawa lantaran tidak pernah terfikir dalam kalangan kami dia begitu disenangi amat di situ. ya, satu panggilan "manja" dan "mengada-ngada", iaitu singkatan daripada perkataan "comel". sedangkan di rumah kami hanya memanggilnya "Sha" atau "adik" sahaja. 
 
anak kecil ini genap setahun enam bulan tanggal 11 Disember 2012 yang lalu, dan pada tarikh itu juga dia disahkan diserang demam campak. Allahu Akhbar.
 
dengan usia yang baru mencecah setahun setengah, dengan badannya yang kecil molek, dengan keadaannya yang sentiasa ceria, pabila diserang sakit dengan bintik-bintik merah yang memenuhi badan cukup membuatkan kami tersentuh. kala dia menangis, saya turut menangis. kala dia merintih, saya turut merintih. malahan Kamila, Khayra dan Muhammad juga turut berhiba melihat keadaan adik bongsu kesayangan mereka itu.
 
manakala di kampus pula, urusan kerja saya makin menimbun. banyak yang perlu dibereskan sebelum menjelangnya tahun 2016. urusan KM Portal, urusan ICRISC, urusan mesyuarat fakulti dan jabatan, urusan mesyuarat kurikulum master, urusan UKOM, urusan penyemakan PITA dan deretan urusan lain begitu mencabar diri. Rabb, hambamu hanya insan kerdil cuma, mohon berikan keteguhan dan kekuatan.
 
dua malam berturut-turut lena kami tidak sempurna, malahan makan juga tidak kenyang mengenangkan perit dan getirnya anak kecil yang dikasihi dan disayangi diuji.
 
Zahra Khalisha Zaidi, puteri ketiga dan anak keempat dalam keluarga, begitu besar uji buatmu, maka uji ini juga sebenarnya untuk kami. Allah al-Muhaimin al-Muhyi al-Muiz, berikan kami bongkah ketabahan yang tidak pernah padam dalam nubari.
 
dan kami percaya uji ini tanda kasih dan sayangnya Allah pada kami.
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment