Wednesday 9 December 2015

pabila terkenang pengalaman awal bekerja

apakah jawatan awal anda dalam dunia pekerjaan? tentu kalian punya cerita, dan kisah, punya pengalaman dan kenangan.
 
ya, saya punya pengalaman dan kenangan yang sungguh mencabarkan. pada awal dunia pekerjaan, saya bergelar seorang "wartawan". masih terkenang pengalaman pertama menjejakkan kaki di premis penerbitan Galeri Ilmu Sdn. Bhd, Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur dengan sifar tentang sisi dunia pekerjaan dan kosong tentang selok belok dunia kewartawanan. yang ada hanya segumpal ilmu tentang teori kewartawanan yang dipelajari di kampus. ya, pensyarah yang mengajar saya itu merupakan nama besar dalam disiplin ilmu kewartawan, Prof. Datuk Dr. Abd. Latiff Bakar; sekarang merupakan presiden Gabungan Penulis Nasional (GAPENA).
 
saya diterima berkhidmat di penerbitan yang baru tumbuh beberapa tahun yang diterajui oleh Abu Hassan Morad, seorang pesara awal guru dan seorang penulis kreatif. beliau barangkali tertarik untuk menerima saya bekerja di premisnya memandangkan dalam cv saya tersenarai sejumlah aktiviti yang saya tempuhi sepanjang berada di kampus. cukup banyak dan aktif. sementelah saya juga menyenaraikan beberapa buah cerpen, sajak dan novel yang telah terhasil sepanjang berada di kampus juga. cukup untuk memperlihatkan seorang anak muda yang terlibat dalam dunia pembelajaran dan dunia penulisan. 
 
ya, terima kasih untuk Tuan Haji Abu Hassan Morad yang sudi menerima saya sebagai ahli baru dalam keluarga penerbitan Galeri Ilmu Sdn. Bhd yang pada waktu itu stafnya tidak sampai 30 orang. banyak yang saya belajar di situ, banyak ilmu yang tidak tertera dalam nota kuliah di kampus yang saya peroleh di dunia baru. terima kasih buat dua orang kuat dunia penerbitan majalah, iaitu Puan Hajah Aliyah Sijari dan Puan Hajah Jalilah Abdullah. selain, saya banyak berkongsi rasa dengan editor kelulusan dari UiTM, Puan Suraiya Pauzi yang "sporting" sebagai "kakak" dan menerima saya sebagai "adik" dalam dunia penerbitan dan kewartawanan ini.
 
apa yang saya belajar?
 
saya diamanahkan sebagai wartawan majalah ANIS; sebuah majalah tentang keluarga dan wanita Muslimah. justeru, banyak ilmu tentang dunia kekeluargaan dan perihal wanita Muslimah yang saya kutip daripada tokoh-tokoh agama dan motivasi sepanjang saya ditugaskan menemuramah mereka. 
 
masih kekal dalam ingatan, kala saya diberikan tugasan menemuramah Dr. Mashitah Ibrahim (ketika itu pensyarah UIAM kampus Petaling Jaya), bertemu Ustaz Dr. Badrul Amin, bersua Dato Sri Syed Hamid Albar, bertandang ke rumah Datin Seri Wan Azizah, menyelami kesedihan Nurul Izzah Anwar  dan ramai lagi tokoh-tokoh popular dan terkenal kala itu yang dijadikan topik perbincangan dalam majalah tersebut.
 
paling kemuncak dan istimewa tentulah saya bersama-sama dengan Puan Hajah Aliyah ke istana Selangor untuk menghadiri majlis pembukaan masjid baru dan dapat bertentang mata dengan agong dan permaisuri agong waktu itu, Sultan Selangor dan isterinya, Permaisuri Aishah.  dalam keterujaan, ada debaran. dalam keseronokan, ada cabaran. dalam kegetiran, ada kemanisan. dan di situ saya menjadi dewasa dan matang dalam menempah pengalaman dan kenangan.
 
saya dikerah ke lokasi-lokasi yang tertentu, yang adakalanya tidak pernah saya sampai sepanjang menetap di Kuala Lumpur. cukup mencabar, cukup menuntut kesabaran yang bukan kepalang. sementelahan pula pada masa yang sama saya mendaftarkan diri sebagai seorang pelajar sarjana persuratan Melayu di kampus Bangi. bekerja mencari bahan berita, dan belajar untuk menggapai impian sebagai pendidik.
 
ya, banyak yang saya pungut sepanjang bergelar wartawan. pengalaman, ilmu pengetahuan dan kenangan. semuanya kekal terakam dalam ingatan. 
 
benar, untuk sampai ke puncak, seseorang itu perlu lalui kepelbagaian takah. kesemua pengalaman dengan bauran perasaan itulah yang menjadikan seseorang itu  "manusia". ya, saya kenal erti segala-galanya. ya, saya tahu makna sebuah kehidupan yang sewajarnya.
 
banyak kisah sepanjang setahun menjadi wartawan dalam dunia penerbitan. banyak pengalaman dan kenangan yang terakam indah dalam ingatan. terima kasih pada sebuah pengalaman yang mendewasakan.
 
justeru anak muda hari ini, belajar untuk mendaki tangga satu persatu sebelum sampai ke puncak. jangan sesekali gopoh dan gelojoh untuk berada di puncak. malahan jangan sesekali rakus dan ghairah untuk mendaki puncak. sabar, sabar dan sabar.
 
selamat menempah alam pekerjaan buat semua warga kampus seusai tamat pengajian dengan senyuman dan keyakinan dan keimanan.

No comments:

Post a Comment