Friday 25 December 2015

pabila Kamila menulis

sejak kecil, anakanda sulung ini saya dedahkan dengan buku-buku. sementelahan sejak kecil juga dia kerap mengikut kuliah saya di kampus. dalam usia 5 dan 6 tahun dia sudah boleh mmebaca dengan lancar, dan paling utama mencintai buku sebagaimana ibunya.
 
sejak usia 7 tahun juga dia sudah bermesra dengan buku-buku hasil tulisan ibunya. dia berusaha memahami kumpulan cerpen Catatan Cinta Anakanda Bonda misalnya dengan senyuman dan kerut di dada. malahan sejak akhir-akhir ini pula pabila dia kerap mengikuti kuliah kursus Penglahiran Bakat Kreatif di kampus, dia mula bercita-cita mahu menjejaki langkah saya. Allahu Akhbar.
 
"Kamila mahu menjadi penulis", usulnya yang membuatkan hati saya berbunga.
 
 
maka, bermulalah projek penulisan cerita kanak-kanak di musim cuti sekolah. saya melakar draf untuknya dengan hasrat dia akan akan menulis, dan saya akan mengedit. pun, di luar duga. hanya dalam tempoh 2 minggu, draf saya ditulis dengan begitu baik. mengagumkan. apabila dia membaca semula tulisannya, saya hanya mengusulkan beberapa patah perkataan untuk disesuaikan dengan plot cerita, selebihnya bahasa Melayunya amat baik. kosa kata yang dipilih juga cukup menyenangkan.
 
"Tak sabar cerpen yang ayong tulis ini diterbitkan, ibu", omelnya dalam nada riang.
 
saya mendakapnya erat. besar jiwanya. besar harapannya. dan besar juga cita-citanya yang mulia.
 
anakanda sulung bergelar penulis cilik dalam usia 8 tahun, saya sesungguhnya amat berbahagia. Rabb, terima kasih atas segala kurnia.
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment