Friday 11 December 2015

pabila hasrat kecundang

dia bercita-cita tinggi dalam kehidupan. kalaulah ada 10 sijil untuk melayakkan dia bergelar seseorang dalam dunia pendidikan, pasti kesepuluh sijil itu dia mahu pasti tertunaikan. begitu keazamannya bergelora saban masa walau dikekang dengan sarat dugaan.
 
ya, dia wanita beranak lima dengan kerjaya sebagai ilmuan dalam dunia pendidikan. bukan calang-calang wanita sedemikian. ketika mana dia mengandung, ketika mana dia melahirkan, ketika mana dia membesarkan, dan ketika mana pula dia mengasuhkan kesemua anak-anaknya dengan kesabaran.
 
ya, kunci utamanya ialah pasak kesabaran. dilimpahkan segala ramuan kasih-sayang untuk anak-anak yang dikurniakan Tuhan. tanpa pembantu rumah, tanpa emak dan ayah yang telah pergi sebelum sempat melihat cucu dilahirkan, tanpa emak dan ayah mentua yang sakit tua, tanpa sanak saudara yang boleh diharapkan, namun dia tetap gigih mengendalikan. ketika mana pula dia diasak dengan pelbagai tanggungjawab di kampus sebagai seorang pendidik yang sarat kesibukan. pun, dalam kekangan dan galau kesibukan, dia kerap memenangi apa jua pertandingan, peroleh anugerah dan pelbagai pengiktirafan.
 
ya, dia wanita yang hebat dalam skala kehidupan walau diuji dengan sendat dugaan.
 
justeru, pabila suatu ketika hasratnya untuk menggapai bintang di langit kecundang, dia tarik nafas dalam-dalam. pabila keinginan yang lama terpendam tetapi tidak kecapaian, dia tenang menelek keperibadian.
 
apalagi yang dia mahu dalam kehidupan?
 
hanya sebentar cuma sebelum hayat dipanggil pulang.  
 
ya, kala dia memohon jawatan kemuncak dalam dunia kesarjanaan tetapi kecundang, dia merelakan. harus berlapang dada demi sebuah kebahagian. lantaran dalam sebuah kehidupan, bukan jawatan yang menjadi ukuran dan pencapaian. lantaran dalam kehidupan, bukan pangkat dan gelaran yang menjadi sanjungan.
 
ya, dia wanita hebat yang gigih dan diuji dengan sarat cabaran.
 
pabila hasrat kecundang, usah sesekali lupa bahawa kita tetap hamba yang menumpang di bumi Tuhan!
 
 

No comments:

Post a Comment