Friday 1 January 2016

fikirkan positif!

banyak perkara dalam hidup ini kekadang membuatkan dri luntur semangat. walau tahun berganti, bulan mengisi hari dan masa beredar pergi, pun diri kekadang dihempap rasa sedih berpanjangan. pabila dugaan demi dugaan datang bertubi-tubi, kekadang tidak mampu melawan gerombolan ombak yang datang.
 
tetapi ingatlah bahawa sememangnya hidup ini padang uji!
 
bagi orang yang beriman, terimalah seadanya dugaan dan cabaran dan ujian yang merentang sepanjang perjalanan di atas muka bumi ini dengan ketenangan, dan pokok utama dengan kesabaran.
 
sentiasa fikirkan positif. sentiasa berfikir perkara yang baik-baik sahaja. usah mudah putus asa. lantaran ujian dugaan dan cabaran kepada seseorang Muslim tanda sayangnya Allah al-Qawi al-Muhyi al-Sami' ke atas hamba-hamba-Nya.
 
dan pesan seorang penyair tanahair: "sentiasalah tersenyum pada setiap yang harus ditangiskan", yang seharusnya dijadikan sandaran dan kekuataan untuk mengharung hari muka.sentiasa pahatkan dalam diri ungkapan sabar, sabar dan sabar.
 
dan pabila kerungsingan melanda, ambillah wudu', beleklah al-Quran, baca dan hayati terjemahannya. pasti, ketenangan itu akan digapai. dan, pasti pula fikiran menjadi positif dengan segala ketentuan-Nya.
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment