Tuesday 22 December 2015

pabila ilham menjelma

mahu menulis?
mahu berkarya dengan lebih aktif?
mahu buku diterbitkan untuk terus prolifik dan produktif?
ya, mahu. dalam diri tidak pernah menanggalkan azam setinggi langit, harapan setinggi gunung.
 
buku terakhir saya diterbitkan pada tahun 2014, sebuah buku ilmiah. buku kesepuluh itu adalah buku tentang kajian novel Melayu, "Novel Melayu dalam Pelbagai Perspektif", terbitan UPM Press Sdn. Bhd. sebuah penerbitan yang berpengkalan di Serdang yang banyak menerbitkan buku-buku ilmiah.
 
justeru, untuk tahun 2016 mendatang, saya punya sarat misi dan visi. sekurang-kurangnya sebuah buku bakal diterbitkan. itu impian. walau bukan buku secara perseorangan, buku secara berkumpulan juga memadai. sekurang-kurangnya ada buku sebagai satu kepuasan, dan paling utama untuk dihidangkan kepada anak bangsa.
 
ya, buku kami bertiga; kajian 3 sekawan. mereka ialah Kamariah, Mawar dan Tengku Intan Marlina. kami bersahabat atas kapasiti sama bidang kepakaran, sastera Melayu moden, yang mengungguli teori sastera yang tersendiri, dan paling utama lagi saling memahami, saling tulus dan luhur dalam persahabatan yang dibina.
 
pabila ilham menjelma, impian untuk segera terhasil amat dinanti sesungguhnya. Rabb, mohon makbulkan doa hamba-Mu yang kerdil cuma.

No comments:

Post a Comment