Thursday 10 December 2015

pabila suami curang

pernahkah anda terfikir ikatan sebuah rumahtangga jadi goncang lantaran antara pasangan berlaku kecurangan?
 
curang dalam erti kata yang luas bukan sahaja berlaku salah dalam tindakan, misalnya berdua-duaan, bercinta-cintaan, bersunyi-sunyian atau seumpamanya dengan pasangan bukan mharam tapi ada maksud lain. curang yang dimaksudkan ialah curang perasaan. maka, dalam rumahtangga seandainya terjadi demikian itu tandanya sebuah kebinasaan dalam ikatan.
 
sebagai seorang suami, bolehkah menceritakan perihal rumahtangga kepada sahabat wanitanya? sebagai seorang suami, bolehkah mengeluh di hadapan sahabat wanitanya tentang kekurangan isterinya? sebagai seorang suami, bolehkah berkongsi kisah tentang ketidakpuasan dalam hal-hal dalam kelambu di hadapan wanita bukan mahramnya? 
 
andai begini sifat dan sikap suami, memang beliau tidak layak bergelar "suami", apatah lagi bergelar pemimpin dalam sebuah bahtera perkahwinan.
 
"suami saya bermain fb dengan sahabat wanitanya. sering sahaja hantar pesanan via fb jika mahu berkongsi masalah khususnya tentang urusan rumahtangga kami", keluh wanita berusia 45 tahun itu dengan nada hiba.
 
"suami saya sentiasa berbalas whatshapp dengan sahabat wanita sekerjanya tentang masalah kerja, masalah keluarga hatta masalah seks juga", lirih suara ibu kepada lima anak itu dengan leraian air mata.
 
"suami saya asyik masyuk dengan telefon bimbitnya 24 jam. entah apa dia buat, pasti melayan fb, melayan twitter, melayan mesenger, melayan whatshapp dengan bekas kekasihnya. paling sedih, bekas kekasihnya kini janda beranak dua", adu wanita bekerjaya itu dengan wajah sendu.
 
curang. ya, curang dalam hubungan dalam sebuah bahtera perkahwinan yang bernama pernikahan. sememangnya tidak patut berlaku waima menggunakan kemudahan teknologi yang kita punya. alasannya sekadar berhubung menerusi talian telefon, bukan melakukan perkara sumbang pun. begitulah sikap seorang lelaki. memang tidak layaklah bergelar pemimpin sejati.
 
punah.
akan punahlah sebuah rumahtangga.
akan berantakanlah sebuah ikatan kekeluargaan.
akan musnahlah sebuah kemuliaan dan ketulusan.
 
para isteri yang terduga dan diduga, pasakkanlah kesabaran. moga diberi jalan penyelesaian atas segala ujian dan dugaan. mudah-mudahan nanti digalur cahaya buat menerangi kerana "wanita yang baik hanya untuk lelaki yang baik. lelaki yang soleh hanya untuk wanita yang solehah".
 
ayuh, muhasabah!

No comments:

Post a Comment