Monday 21 December 2015

pabila emak bahagia

emak saya, Hajah Sa'adiah sudah tiga tahun berada di atas kerusi roda. kesan daripada serangan angin ahmar yang dihidapnya sejak tahun 2012, masih ingat tarikh itu, sehari sebelum bermulanya Ramadhan, emak diduga dengan besar sekali.
 
kala itu saya sedang sarat menghamilkan anak ketiga, Muhammad Khalil Ziyad. kala itu juga saya sedang menyempurnakan cuti sabatikal yang diberikan oleh pihak universiti. Allah, tiada ungkapan yang selayaknya apabila melihat emak yang segar bugar sebelum ini terbaring di ranjang untuk sekian lama.
 
ya, seminggu sebelum emak diserang angin ahmar, kami ke Temasek. emak dan ayah riang mengikut saya dan keluarga ke negara jiran untuk menyelesaikan misi penyelidikan dalam tempoh cuti sabatikal saya; Februari 2012-Oktober 2012 ( Tempoh 9 bulan) lamanya.
 
terkejut.
terperanjat.
macam tidak percaya.
destinasi terakhir emak keluar negara adalah ke Temasek.
dalam suasana ceria dan bahagia.
 
tanggal sehari sebelum Ramadhan itu, tragedi terjadi.
emak tidak boleh bergerak kala mahu bangun dari tidur untuk bertahajud sebagaimana biasa. Allahu Akhbar!

ya, 2015 merupakan tahun ketiga emak tidak boleh berjalan seperti manusia biasa. maka, kerusi roda yang dibawa pulang oleh saya yang dibeli di farmasi bandar baru bangi itulah kekuatan emak kini. walaupun emak kini bebas daripada penyakit 3 serangkai, iaitu darah tinggi, kencing manis dan buah pinggang setelah mendapat rawatan sama ada daripada perubatan moden atau tradisional, pun kaki emak masih belum boleh melangkah.

melihat anakanda ketiga saya, Muhammad Khalil Ziyad sudah boleh berlari, tetiba terkenang genap tempoh emak bergelut dengan penyakitnya. dalam tahun yang sama, seorang diserang penyakit, dans eorang lagi lahir ke muka bumi ini. Maha Suci Allah!

pabila satu persatu sahabat saya menziarahnya, saya lihat emak bahagia. walau pada raut wajahnya sedikit sendu, dan mimik mukanya bernada sayu, tetapi saya tahu emak bahagia. emak bahagia lantaran masih ada "anak-anak"nya sudi bertanya khabar, menyapa, singgah sebagaimana musim sihatnya suatu ketika.

emak. ya dia emak saya. pabila dia bahagia, saya ternyata amat berbahagia!
 
 

No comments:

Post a Comment