Sunday 10 January 2016

maruah seorang wanita

hari ini, kaum wanita terlalu banyak terdedah dengan fitnah.
mengapa demikian?
 
ya, lantaran wanita itu umpama barang perhiasan. ini jelas tercatat dalam al-Quran bahawa andai wanita tidak tahu menjaga maruah, maka ia akan terdedah dengan pelbagai masalah. apa masalahnya?
 
bagi wanita bujang, jika tidak tahu menjaga diri maka akan senang diperdaya oleh kaum lelaki. apa yang menjadi tarikannya? gaya penampilan yang berlebihan, cara perbualan dan pergaulan yang keterlaluan dan usaha yang mengada-ngada antara tarikan yang ada pada wanita, yang menyebabkan kaum lelaki tersasar pertimbangan.
 
bagi wanita yang sudah berkeluarga, jika tidak maklumi tentang status dan gelaran, pasti kecundang di tangan lelaki. apa yang menjadi pancingannya? cara perhatian yang luar biasa, gaya perawakan yang berlebihan dan usaha yang melampau antara pancingan yang ada pada wanita, yang menjadikan kaum lelaki terpana keghairahan.
 
wanita. ya, wanita. andai tidak tahu menjaga diri, maka tersasar daripada landasan kehidupan beragama. hawa. ya, hawa. jika tidak tahu menjaga maruah, maka terseliuh daripada garisan panduan yang diajukan dalam Islam.
 
apakah yang telah dilandaskan dalam al-Quran sebagai panduan? apakah yang telah digariskan dalam hadis sebagai pedoman? 
 
maka bukalah al-Quran, hayatilah terjemahan. paling utama, sila baca surah yang khusus untuk wanita, surah an-Nisa' yang memerihalkan pelbagai kisah yang menginsafkan.
 
dunia akhir zaman; sekelompok lelaki berstatus "suami" berhubungan dengan wanita berstatus "isteri" bukan lagi kepelikan, segolongan wanita bergelar "isteri" berpacaran dengan lelaki bergelar "suami" bukan lagi kejanggalan. Allah, mohon berikan kami taufik wa hidayah dalam mengharung rencam pergulatan.
 
Rabb, campakkan amar makruf nahi mungkar terhadap kaum hawa agar maruah terpelihara sepanjang zaman!

No comments:

Post a Comment