Monday 16 May 2016

Tanggal 16 Mei

saban tahun, tanggal 16 Mei tidak pernah luput daripada ingatan. sementelah saya dibesarkan dalam keluarga pendidik, maka tarikh itu sentiasa tersimpan rapi dalam hati. masih teringat bagaimana emak, Cikgu Hajah Sa'adiah akan pulang dengan pelbagai ole-ole dan hadiah yang diberikan oleh para pelajar yang menyayanginya. ya, sejak kecil saya tahu emak punya pelajar yang amat menghargainya sebagai seorang guru. natijahnya, tanggal 16 Mei merupakan kemuncak penghargaan dan rasa kasih itu diberikan kepada gurunya. lantaran emak dengan penuh kesabaran dan limpahan kasih juga mendidik anak-anak muridnya saban masa sehingga tamat kariernya pada tahun 1996.

berbanding ayah, Cikgu Haji Kamarudin yang agak garang dan bergelar guru besar, maka tanggal 16 Mei jarang sekali dibawa pulang hadiah. oh, kenangan kala musim kanak-kanak yang tetap terpahat dalam nubari.

dan kini, setelah 10 tahun berkhidmat sebagai pensyarah, tanggal 16 Mei walaupun  ditujukan  khas buat guru, namun sebenarnya ia patut diraikan buat semua pendidik di muka bumi ini. tanggal 16 Mei seharusnya diraikan lantaran untuk memberikan inspirasi kepada para pendidik bahawa ada satu momen yang patut dikenang oleh orang lain kerana amanah dan tanggungjawab yang tersandang di bahu.

tahun ini, saya menerima pelbagai catatan di telefon pintar tentang hari guru. tentang bagaimana ingatan, harapan, pesanan, dan titipan daripada anak didik dan kenalan tentang sambutan 16 Mei.

ya, setelah 10 tahun bergelumang dalam dunia pendidikan, dan setelah 43 tahun bergelut dalam keluarga pendidik, maka, mesejnya jelas buat saya bahawa betapa besarnya amanah yang perlu direalisasikan. 

tanggal 16 Mei, bukan sahaja para pendidik rasa dihargai bahkan para pendidik juga perlu bermuhasabah sejauh mana tanggungjawab mendidik dapat diuruskan dengan sempurna. ya, sebelum pulang bertemu-Nya, apakah nanti jawapan yang harus dinyatakan pabila disoal?

dan sesungguhnya selautan terima kasih buat semua guru saya; Sekolah Kebangsaan Chukai, Sekolah Kebangsaan Binjai, Sekolah Menengah Agama al-Falah, Sekolah Menengah Chukai, Universiti Malaya dan Universiti Kebangsaan Malaysia. kalian amat bermakna dalam jiwa, dan saya mendoakan kebahagiaan dan kebaikan atas segala budi dan jasa. moga kita semua berhimpun di jannah dalam wangian harumnya doa!

 

No comments:

Post a Comment