Wednesday 4 May 2016

Kepulangan Ke Kampung Abadi

seingatan saya, allahyarham bapa mentua, iaitu Haji Muhammad Haji Mokhtar merupakan ahli keluarga yang pergi bertemu-Nya dalam tempoh terdekat. peristiwa itu berlaku pada tahun 2011, dan kami kala itu hanya memiliki dua anak. dengan Kamila dan Khayra yang masih kecil, yang juga tidak mengerti makna "kematian". dan selepas itu, kami tidak pernah melalui pengalaman menghadap jenazah lagi.
 
sehinggalah tanggal 24 April 2016, uwan Hajah Saodah Daud, emak kepada ayah saya pergi meninggalkan dunia yang sarat goda. kala menerima berita itu, saya terpampan. ya, kematian. menghadapi kematian merupakan suatu pengalaman yang menggerunkan. memang ianya suatu kepastian, tanpa mengenal usia, pangkat dan darjat keturunan, pun sesungguhnya ianya pasti menginsafkan.
 
ya, untuk kesekian kali setelah bertahun-tahun lamanya tidak berdepan dengan kematian dalam kalangan ahli keluarga terdekat, pagi sabtu itu saya mengulangi peristiwa perpisahan. walaupun pada awalnya tidak setitik pun air mata yang tumpah kerana mengenangkan uwan juga sudah berusia dan sakit tua, pun saat mencium jenazah untuk kali terakhir, tetiba dada saya sebak. ya, kita berpisah dan tidak akan bertemu lagi di dunia fana ini. hanya doa yang dipanjat moga ada pertemuan di jannah nanti. Allahuakhbar.
 
kepulangan ke kampung abadi sesungguhnya peristiwa yang menyentuh hati. kepulangan ke kampung abadi begitu menguji iman dalam diri. kepulangan ke kampung abadi begitu membuatkan diri dekat pada Ilahi. kepulangan ke kampung abadi sesungguhnya menunjukkan manusia hanya khalifah kerdil di muka bumi. 
 
sementelah buku "Ziarah Ke Alam Barzakh", yang saya miliki sejak setia mendengar program "Mau Izzati" di corong radio IKIM saban Khamis begitu bergetar dalam sanubari. usia yang dikurnia, nikmat yang diberi merupakan perjalanan menuju kepada Rabul Izzati. dan ianya sesungguhnya cukup menginsafkan sebagai bekal menempuh sarat uji. 
 
moga kita semua pulang ke kampung abadi dalam fitrah yang suci!

No comments:

Post a Comment