Sunday 15 May 2016

13 Mei 2006-13 Mei 2016

apakah yang dapat dikutip daripada pantasnya pergerakan angka? apakah yang dapat dipungut daripada tangkasnya peredaran masa dan usia?

banyak sekali untuk diri bermuhasabah, dan merenung tentang anugerah-Nya.

alhamdulillah, tahun ini genap 10 tahun usia perkahwinan saya. begitu tidak menyangka. dalam tempoh 10 tahun banyak yang Allah kurnia. nikmat paling utama adalah kelahiran 4 anakanda dalam sibuk dan kelibut menguruskan rumahtangga. keletah dan kerenah mereka yang sentiasa ceria dan sesekali bertengkar begitu menggamatkan ruang rumah seadanya.

maka, nikmat manakah yang kamu dusta wahai manusia?

ternyata, surah ar-Rahman begitu membekas dalam jiwa. menendang-nendang sukma. dan pastinya kala menatap surah tersebut dan mengulang baca menyebabkan tumpahnya air mata.

10 tahun bukan tempoh yang singkat dalam urusan yang sarat saban masa. gelora yang datang juga bukan senang untuk menanganinya. sementelah ujian yang sesekali menggoda. apa kekuatannya? tentulah kesabaran yang berganda.

selain, mohonlah doa pada-Nya. mohon diberikan seribu cahaya. seribu cahaya buat menerangi ahli keluarga. agar kesemuanya dalam lindungan sentiasa.

terima kasih sesungguhnya buat cinta hati saya, Zaidi Haji Muhammad yang sentiasa bersiap siaga. beliau sentiasa di sisi kala duka dan bahagia. beliau sentiasa di sisi kala kecewa dan gembira. dan paling bermakna, beliau menerima kekurangan dan kekhilafan saya dengan berlapang dada.

buat anakanda berempat pastinya; Kamila, Khayra, Khalil dan Khalisha yang sering membugar semangat ibunya mengejar cita-cita walau berdepan dengan rona duga. 

Rabb, sejauh perjalanan masa yang kami harungi, moga sahaja destinasinya dipercik wangian jannah untuk kami berhimpun bersama. Allah, mohon terima doa hamba-Mu yang kerdil cuma!

No comments:

Post a Comment